Etiketter

mandag den 8. december 2014

Evaluering i Matematik - Formativ evaluering

Som en del af undervisningen indførte jeg formativ evaluering i form af elevernes egen evaluering efter hver undervisnings time. Meningen var at eleverne skulle udfylde denne ved times afslutning og jeg sørgede for hver gang at eleverne også fik tiden til det.

Jeg har udvalgt et par tilfældige evalueringer fra eleverne som jeg vil vise jer her, bare for at vise hvordan de til dels kan være meget forskellige men også hvordan det måske kan styrke eleverne og hjælpe dem med at blive bedre og motivere dem til at møde op forberedte til næste time.

Elev 1:



























Elev 2:
























Elev 3:

























Man kan se at der er stor forskel på hvordan evalueringerne er udfyldte og hvor meget eleven har gjort ud af det. Som skrevet tidligere er evaueringerne primært tiltænkt eleverne selv, sådan at de kan forbedre sig og måske få øjnene op for deres arbejdsmoral og arbejdsinsats.

Men evalueringerne har også et lille element af evaluering af min undervisning, nemlig at eleverne har et felt hvori de kan skrive om jeg som lærer kunne ændre på noget sådan at eleven fik mere ud af undervisningen.

Hvad kan jeg bruge denne form for evaluering til i fremtiden?
Når jeg bliver færdig og får min egen klasse, kunne jeg godt se at denne form for evaluering blev en fast del af undervisningen. På skolen hvor dette er blevet lavet har man i mange klasser haft OneNotre Classbook der kan bruges til at eleverne skriver deres noter, afleveringer, opgaver osv ind og så kan læreren se hvad de skriver, altså er det en måde hvorpå læreren kan have øjenene nede i elevernes arbejde og også evaluering. Hvis man kunne bruge denne metode, ville det give god mening at eleverne brugte denne til at udvikle sig selv samt sådan at jeg som lærer kunne være opmærksom på hvad jeg kunne forbedre til næste gang, måske en af eleverne har følt sig overset og så kan jeg sørge for at give eleverne noget mere opmærksomhed ved næste undervisning.

Denne evalueringsform minder om logbogs evalueringen, den får eleverne til at reflektere over deres egen indsats. Jeg har helt sikkert haft succes med den, og vil bestemt huske den til når jeg får min egne klasser.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar